Vasile Ivașca. Păstor și purcar în pășunile satului Josani. Starea de Nirodhika. Despre satul Josani, Comuna Căbești, Județul Bihor. A doua lecție.
Mare Zeu Vasile, Vasile vă binecuvântează.
Mare Zeu Vasile, Vasile împreună cu Tati Shiva și Zeii Medii.
În
perioada care a trecut de când am publicat „Examene
în satul Josani,”
Marea
Zeiță Kundalini
mi-a trimis
un mesaj
foarte clar,
care sună
în felul următor „Nu
e de acord ce ce am spus și scris Eu despre starea de Nirodhika,”
cu care m-am întrupat
Eu
în satul Josani.
În această lecție voi face corectura
necesară,
dar ce am spus
la Examene
din satul Josani
va rămâne
așa
cum am spus
Eu,
așa știam
Eu atunci.
În continuare voi
depăna viața mea
ca păstor
și purcar
la
Josani.
Creșterea
animalelor
și păsărilor:
boi,
vaci,
viței,
porci,
oi,
găiniîn
gospodăria noastră,
etc.
Creșterea
vitelorera
o preocupare de bază
a țăranului bihorean.
Astfel noi avem doi
boi(pentru
transport și arat) două
vaci(Mândraia
și Zorena) un tulucși
un vițel
mic.
Creșterea
porcilor
era preocupare de bazăfamiliei
noastre.
Aveam mai totdeauna
o scroafă
cu purcei,
care făta între 5
și 8 purcei.
Un purcel
îl îngrășam
separat
pentru consumulpropriu.
Doi
purcei
îi
vindeam
după ce înțărcau,
iar doi
îi vindea
când erau mai
mari.
Și în acest mod gospodăria
țărănească trăia,avea
și un mic
venit.
În
acest sens
Eu am fost
tot timpul
de la 6
ani la 14 ani,
Purcar
și Văcar
în satul Josani.
Aveam
peste cinzeci
de
găini.
Oi
aveam numai 5
sau 6
nu ii plăcea
lui tata de ele,
dar erau
bune.
Primăvara făceau miei,
pe care îi tăiam
pentru carne
și din piele
făceam cojoace.
Aceste
oi
erau date la Cioban
care era Florea
Paveli
și primeam
în schimb
urdă,
caș,
brânză,
jintiță
de lael.
Eu mergeam Duminica
cu sare
la oi,
ele mă cunoșteau
și veneau
la mine
să le dau
sare.
Mă jucam
mult cu miei,
erau drăgălași,
puri
și prostuți,
astfel am luat multe
căpușe
de la oi.
Căpușele
se adânceau
în piele
și nu le
vedeam,
iar vara
când făceam
baie
le scoteam
de sub
piele.
Am
mai avut
un timp
și o capră,
dar la un moment
dat
a făcut un țap
și când făcea
sex cu caprelemirosea
a pârci(a
se spune la noi la mirosul
exagerat sexual
al țapului).
Uni oameni țineau
gâște
și rațe
noi nu.
Totuși la un moment
dat
când am venit
la Arad,
mama
a ținut
gâște
și mi-a făcut
și mie
o dună
și perene
din pene
de gâscă.
Duna
nu am folosit-o,
la urmă din penele
dunei am făcut
perine,
iar tocul l-am trimis
la mama la Josani.
Și
acum o pățanie cu Boul Mișca, în
Dealul Vitici. La un moment dat când aveam
11 ani, deci eram clasa cincea, iar
toamna am avut grijă de doi boi, Mișca și
Mojar, un tulucPaicu și două
vaciMândraia și Zoreana. Păscutul
îl făceam în Iazăr, Dealuri și
Dealul Vitici. Acești doi boi erau
foarte înalți și puternici. Nu erau
mici ca cei de la corida spaniolă. Iar boul
Mișca fugea după om sau copil,
pe stradă nu trebuia să-i atârni
ceva roșu în față. Când mergeam în Dealul
Vitici cu cele cinci bovinevenea
și tata cu mine unul era în față,
altu în spate, asta pentru a preîntâmpina
ca Mișca să omoare vreun om. După
ce am ajuns acolo în prima săptămână
am în început să-l îmblânzesc pe Mișca.
La început am căutat să strig pe Mișca să se
întoarcă pentru că intrase pe
pământul vecinului. Bine înțeles
că l-am bătut eu cu bâta și
zbiciul și el s-a îndepărtat.
La un moment dat mi-am zis hai să te
încerc Eu să văd ce ai face tu dacă
nu aș avea zbiciul și bâtă.
Și Mișca a întors capul și a încercat
să fugă spre mine. Eu am fugit mult mai
repede ca el, m-am dus la gard
să i-au o joardă de salcâm de vrea
2, 5 metri și am venit să-l lovesc
pe Mișca cu ea. Nu i-am zis nimic lui Mișca
ci l-am lovit direct cu spini de
salcâm în spate, o fugit el, dar Eu
am fugit și mai iute ca el. Și așa
aplicându-i în fiecare zi cât-o
bătaie bună, Mișca prins frică
de mine. Și mă duceam să-l întorc de la
vecinul, strigam pe El să se
întoarcă, dacă nu o făcea luam un bulgăre
de pământ și aruncam în el și
Mișca se întorcea. Într-o duminică
s-a dus tata cu boi și vacile
în Salcii la Bejeni și
acolo un om puternic Mihaiu Poci cu o înălțime
de peste 1,9 metri face pariu cu oameni
că el merge la bou îl prinde de coarne
și îl ține în loc. Mihaiu
se apropie de Mișca care se întoarce
la el și dintr-o mișcare îl pune
jos pe Mihaiu și începe cu
capul și coarnele să-l omoare.
Sar imediat oameni și Mihaiu e salvat.
Curajul lui Mihaiu s-a datorat faptului
că Mihaiu toată viața a avut numai
caii. De multe ori tata nu îl putea lega
cu lanțul de iezle, dădea
cu capul după el și ca să-l legăm
îi dădeam de mâncare din șură
și aruncam o funie peste coarne.
Legamfunia la car să nu poată
întoarce capul și așa îl putea
lega tata. TuluculPaicu
crescând tata a zis hai să mă scap de
Mișca. Și Mișca fost dat la contract.
Trebuia să merg Eu cu
tata până în Beiuș, dar până
la urmă a găsit un om care a mers cu
tata. Pe drum Mișca a fost foarte blând,
iar când a fost predat, Mișca parcă se ruga
de ei să-l ia înapoi acasă. Dacă la 12
ani Hristos s-a pierdut în Ierusalim, Eu la
11 ani mă luptam cu Mișca.
Mare Zeu Vasile, Vasile la absolvirea clasei a -VII-a la Căbești.
Satul Josani, Munții Bihorului, Munții Muncei și Chiatra Calului în depărtări.
Vacanța
de vară petrecută ca păstor la vaca Mândraia.
Cu
îmi petrecem Eu vacanțele școlare? Așa după
cum am mai spus din punct de vedere a păstoritului:
1. Eram văcar la Mândraia și Zoreana; 2. Eram
purcar la 2 sau 3 porci; 3. Eram văcar la 2 boi și un
tuluc. Pe lăngă acesta mai făceam și alte
lucruri precum: scănțălitulfânului, întorsul de două
ori a fânului și în final făcutul căpiții.
Iar la porumb participam și Eu la prașila
întâi și prașila a doua. Când începea
cositul grâuluiparticipam și Eu
la făcutul legătorilor pentru snopii de
grâu și după aceia la legatul snopilor.
Mai participam la culesul prunelor din Râtu Todi(a
lui bunicu) care dura în jur de treisăptămâni.
Mai participam tot la doi ani la culesul perelor
din Iazăr. Aceste întâmplări sunt multe
și pe parcurs o să vi-le redau.
1.
Eram văcar la Mândraia și Zoreana. Despre acest
fapt am mai vorbit de multe ori, dar voi mai reda
sub o formă condensată clipele petrecute pe Dealul
cu Vii de la Josani. În imagine se vede
Dealul cu Vii, astăzi sunt puține
vii și dacă mai sunt, ele nu sunt
întreținute conform normativelor.
Dealul cu vii est situat în stângă
imagini, între cele douăpăduri este locul unde Eu
făceam yoga.
Pe acest deal am început „Marea
vogă,” între 10 ani și 14 ani.Pe acest deal veneam cu vaca
de la o distanță mai îndepărtată
și mă opream aici, asta se întâmpla
în jurul orei 18.Mă așezam în
poziția jumătateLotus
și stăteam aproximativ
4 ore,în jurul orei 22 mă
duceam cu vaca spre casă. Ajuns acasă
tata mă lua la întrebări,
de ce am stat așa mult, că trebuie
să o mulgă și durează
mult timp, iar el nu se vaputeascula dimineața așa devreme,
Eu îispuneam câteva cuvinte,
după care totul se termina cu bine.
Așa mi-am petrecut 4 ani de yoga pe
Dealul cu
Vii al Josani-lor. Această
yogă nu se face din talent, ea este
pornită de Marea Zeiță
Kundalini din Muladhara chakra,
în acest caz vezi Mahanirvana Tantra
de Arthur Avalon. Ce mai pot spune, am practicat yoga
pe toate dealurile satul Josani,
acestedealuri sunt puternic încărcate cu vibrații
pranice când ești în vârful lor,
simți o puternică ușurare a
corpului, parcă plutești
ai senzația că ești
unit cu cerul și totul
îți aparține. Eu recomand
Yoghinilor să meargă
primăvara, vara și
toamnasă practiceYoga
la Josani,să se
încarce cu vibrațiile pranice ale
acestordealuri, toate acest vibrații
le vor simți yoghini care aumai
practicat yoga. Pentru a vă lămuri mai bine
despre Yoga practicată de mine pe Dealul cu Vii, vezi
lecțile cu „Examene din satul Josani.”
Eu
am venit din cele „patru
întrupări Indiene Eliberat”
și am avut șapte
puteri.
Care
sunt aceste puteri?
Și care nu au putut fi distruse
de Marea
ZeițăKundalini
prin
moartemea
în India.
1.
Starea
de Nirodhika;
2.
Marea Zeiță
Kundalini puternic trezită
și în accesiune
pe canale subtile Sarasvati
și Lakshmi
din corp. 3.
Jurământul
tăceri(mauna);
4.
Celde al
șaselea simț
„Manas”
deschis(simțeam
mirosul
urât al ființelorumane);
5.
Puterea
de a vedea
dacă o ființă umană
spune minciuni,
râdeam cu
hohote
de minciunile
oamenilor;
6.
Vedeam funcționaregreoaie
a învelișului
de Pranayama;
7.
Cu aceste puteri
Eu am reușit sămă protejez
foarte bine,
păstram o distanță
față de ființele umane
între 5
și 10 metri.
După
ce am enumerat
și lămurit
despre cele 6 puteri
avute de mine
la întrupare mea în satul
Josani.
Dumneavoastră ați citit
și studiat
aceste puteri
și nu mi-ați
zis
nici un cuvânt.
Totuși Marea
ZeițăKundalini
a spus
clar
că nu
e bine
ce am scris
Eu?
Eu i-am zis „MamiKundalini
dragă
ce e greșit”
? Eu
m-am făcut
că nu știu,
că nu
pricep
ce îmi zice
Ea.
Două
au fost subiectele
cu care Mami
Kundalini
nu a fost de acord.
Prima întâmplare
s-a produs
în
clasa a doua.A
venit
un nouînvățător,
pe
nume Bar
Aurel,dânsul
ne-a dat
o dictare,
a corectat
lucrările
și a
venit
cu ele în clasă,
m-a scos la tablă
și mi-a zis să scriu
Gheorghe.Eu
de fiecare
dată
am scris
George,
era un vacarm
de râs
în clasă,
după zece
minute
am reușit
să scriu
Gheorghe.
În
ce constă greșeala
mea,
că Eu
nu am precizat
că în cele zece
minute Marea ZeițăKundalini
mi-a curățat
Ajna chakra
și așa am putut
Eu scrie
corectGheorghe.
Al doilea
caz se
produce în
anul
1961(Eu
aveam 13 ani) fratele
Gheorghiță termină
clasa a șaptea
la Remetea
și mă invită
și pe mine
la serbarea lor.
Am ajuns
Eu la serbare
și la un moment
dat
văd că numai
văd cu ochi.
Eu fac
formidabileeforturi
și ochi
încep
să lăcrimeze.
Lumea mă
vede
și mă
îndeamnă
să ies
din sală
să îmi revin.
Eu ies
din sală
și stau 10minute
după care revin
în sală.
Totuși după 30
de minute,
iar seîntunecă
ochii și
lăcrimezies,
iar din sală și stau 10
minute pentrurevenire.
Pe parcursul serbări a trebuit să ies
în
jur
de 5
ori afară
pentru a-mi reveni.
Stâna de Vale, Munții Muncei și Chiatra Calului, Munții Josani-lor.
Munții Muncei, munții Josani-lor la 1,5 kilometri față de Stână.
Și
acum lămuriri suplimentare la starea de Nirodhika.
Lămuriri
suplimentare
la starea de Nirodhika.
Ce
am spus
Eu
la prima
lecție cu Sanmukhi
Mudra.
Sunt
pe malul Mureșului la Arad, postura
de plecare,
Eu
stau în posturaSiddhasana.
Timp foarte
frumos
și
foarte cald
Eu fac inspirați
tip Sitali
și după aceia fac Sanmukhi
mudra
și apar următoarele fenomene.
1). Eu îmi concentrez
atenția pe Ajna
chakra
și în mijlocul
sprâncenelor
apare un punct
luminos
numit bindu.
Acest bindu
este manifestarea prin rezonanță
a Pranavei Om
în Ajna
chakra.
Acest punt
este de o luminozitate intensă.
Eu în luna
iulie
1996,
mantre-le
OM și GAM vibrau neîncetat în mine.
Dumneavoastră trebuie să emiteți mental
mantra Om ca să apară bindu.
Timpul cât bindu
se manifestă
este de 1/2
din rostirea unei mantre.
Iar o mantră
are un timp de rostire egal cu timpul
de rostire a unei vocale scurte.
Ca
să aproximez
acest timp,
aș zice că o mantra
are un timp
de rostire
de
1secundă.
2).
Acum bindu
se transformă
în nada(vibrație
subtilă). Eu aveam
în 1996 în mod continuunada.
3)
Bindu
își asumă forma
de ardhacandra(jumătate
lună), manifestarea
să se face în mijlocul
frunți.
Timpul de manifestare
a
vibrației este de 1/4
dintr-o mantră.
Într-o
poză Eu am să vă arătat
Pranava OM desenată.
Și în acestă poză
veți vedeaPranava
OM,
cu ardhacandra(jumătate
lună) deasupra
ei
și bindu
deasupra lui jumătate
lună.
În
cadrul lui Sanmukhi
Mudraapare
prima
dată bindu
după aceia ardhacandra(jumătate
lună) și
după aceia nada(vibrația
Pranavei Om). În cazul dumneavoastră rostiți
OM
și așteptați puțin să auziți
nada.
În cazul meu vibrau
Zeii,
vibra
Prana,
iar Mami
Kundalini
spunea la nesfârșite OM,
GAM.
Noi
știm din fizică
că:
f=1/T . Unde f este frecvența
circuitului oscilant
și reprezintă numărul de oscilații
pe secundă.
Iar T este timpul cât se
efectuează o oscilațiecompletă.
Deci f.T = 1 și în acest caz
avem:
a). Că bindu
se manifestă
de 2 ori pe secundă;
b). Iar ardhacandra(jumătate
lună) se
manifestă
de 4
ori pe secundă.
Eu am văzut
că pâlpâie(vibrează,
dar nu am fost
foarteatent.
4). În continuare bindu
și ardhacandra(jumătate
lună) dispar
și la un anumit
moment
ele nu mai apar
niciodată.
În continuare în partea superioară
a frunții
apar două
linii drepte,
foarte groase
și de o luminozitate
intensă.
Eu m-am uitat foarte
mult la aceste două linii.
Aceste două
linii sunt simbolul
lui „NIRODHIKA
”
sau Nirodhini.
Timpul
de manifestare
a vibrațieiîn
acestă stare
este de 1/8
dintr-o mantră.
CuvântulNIRODHIKA
înseamnă „ceace
obturează.”
Această vibrație
numită Nirodhika
împiedică yoghini
care nu
pot realiza cele două linii să
intre în această
stare.
Deci este un „Paravan
de de blocare”
pentru stările de „yoghini
inferiori.”
Și este un „Paravan
de protecție ”
pentru yoghini
care vor să
coboare
din starea
deNirodhika.
Orice efort
ai depune
nu mai poți
să intri
în lumea umană
este imposibil.
Credeți dumneavoastră că Eu
nu am vrut să am familieși
copii,
dar drumul de a intra în
viața umană mi-a fost blocat de MamiKundalini.În
continuare pentru yoghini
care vor
practica Pranayama
și Sanmukhi
mudra
mai urmează încă cinci
stări vibratori
care sunt: 7.
Nada,
8. Nadanta,
9.Shakti,
10. Vyapini(vyapika),
11. Samană,
12. și ultima Unmană.
Toate
aceste stări le
voi lămuri
într-un nou U.R.L
numit Zeificarea
Yoghinilor Superiori.
Acum știți și dumneavoastră că Mami
Kundalini
nu lasăyoghini
inferiori
să intre în starea
de Nirodhika.
Starea
de Nirodhika lămuriri superioare.
Cine menține
în yoghinaceastă
stare?
În primele lecții
când am vorbit
despre starea de Nirodhika
avută de mine
la întruparea din satul Josani,
nu am precizatclar
cine o ține
în manifestare
în corpul
meu(yoghinului).
Nici
în cărțile Indiene
nu e
precizat clar
cine
face acestă
stare,
și
mai
mult
nu e precizat
cum se obține
această stare
și cumNirodhika
se menține
în yoghin.
Vreau
să precizez
clar
că numaiMarea
ZeițăKundalini
acordă Starea
de „Nirodhika.”
Vreau să precizezclar
că numai
Marea Zeiță Kundalinimenține
în corpul
yoghinului manifestarea
stări
de Nirodhika.
Iar forța
cu care Marea
Zeiță Kundalinimenține
starea de Nirodhikaîn
yoghin, e
mai
mare
ca orice
închipuire mentală.
Să nu vă închipuiți
că dumneavoastră veți
putea decădea
din starea
de Nirodhika,
acest fapt
e imposibil.
Astfel
puterile
3 și până la 7 sunt
puteri
prin care MareaZeițăKundalini
îl îndepărtează
pe yoghin
de lumea
umană,
de lucrurile
urâte
ale creației.
În acest fel deși Eu
eram umplut
de negativități-le
colegilor
de clasă, când mă îndepărtam
de ei Mami Kundalini
le îndepărta
de pe corpul
meu.
Lămuriri
despre yoghini inferiori.
În India
vremurilor
mai
îndepărtateyoghini
văzând
că nu pot realiza
stările vibratorii superioare,
Nada,
Bindu,
ardhacandrași
Nirodhika
au
abandonat
acest sistem
yoghin
și au creat noi
tipuri
de sisteme
yoghine.
Și
azi
în India
și în lume
avem
multe sisteme
Yoghine,
dar care nu
au nimic comun
Cu Marea
Zeiță Kundalini.
Orice bun
gimnast
se crede
și un mare
yoghin,
orice
creștin
care practică 10
ani asane
se crede
yoghin,
orice
yoghin
care practică
sex-ulexagerat
se crede un mare
yoghin.
Da avem o serie
de yoghini
care practică
cu adevărat
yoga,
dar nemiloasa
Mare Zeiță Kundalini
nu le recunoaște
meritele.
Ce să-i facem așa e Marea
Zeiță Kundalini
fără următoarele:
a).fără
milă
pic de
milă;
b). fără
pic de
omenie;
c).
fărăiubire,
capabilă
oricând să producă suferință,
etc. Și
Eu am realizatîn
viața mea, anumite
lucruri 90%,
dar în cele 10 procente Mami
Kundalini
îmi fura
lucrul din mână.
Condiții
pentru a realiza Starea de
Nirodhika.
1.
Yoghinul trebuie să fii realizat perfect
Yama
și Nyama.
2.
Realizarea asane-lor
într-un anumit
nivel.
Nu trebuie să fiți
sportiv de performanță.
Nu trebuie să faceți asane-le
dificile.
3.
Yoghinul trebuie să practice
Pranayama.
4.
Yoghinul trebuie să aibă un nivel
superior în Pranayama.
5. Yoghinul trebuie să aibă puterea
de a auzi Nada.
Și alte puteri. Prin primire
de la Marea
Zeiță Kundalini
a stări de Nirodhika,
Marea
Zeiță
devine adevărata Mamă
a yoghinului.
Iar mama
fizică
devine numai oreflexie
a Mari
Zeițe.
Zona Văilor, Curturasa, Valea Ursului, Valea Ionească, Groapa Râtului, locul de adunare a văcarilor pentru Părâncești.
Satul Josani, satul Gurbești, comuna Căbești și Munții Bihorului.
Vacanța
de vară petrecută ca purcar în Văi,
Valea Ionească , ValeaUrsului și
Curturasa. Păstor în pășune Părâncești.
2.
Eram
purcar la 2 sau 3 porci.Terminasem
clasa
a doua(deci
avem 9
ani și
o lună) și
vara
am fost purcar
la doi
porcipe
pășunile
satului Josani.
Boii,
tulucul
și Zoreana
erau acum la munte.
În
acest fel
un porc
se tăia
pentru Crăciun,
iar unul era vândut
pentru bani.De
Mândraia
se ocupa
tata
și mama.
Numai că acum nu
mai făceam parte
din tagma
văcarilor
ci eram în tagmapurcarilor,
a bivolarilor,
a oierilor
și căprarilor.
Cunoșteam bine aceste categorii
de păstori
și
m-am împrietenit
cu ei.
Principalele jocuri
eraușepticul
și Liba,
iar eu stăteam
numai
în postura jumate
Lotus
și Vrajasana.
Astfel
la terminarea
clasei a doua,
toată varaam
fost
păstor la porci
și
la vite(vaci, boi
și viței)
și în
acest fel Eu
îmi
petreceam
ziua
și toată vara pe pășunea
satului Josani.
În acest
fel m-am apropiat
de copii
și oameni
mai bătrâni
și am început
să jucăm
cărți,iarjocul
de bază
fiind șepticul.
Mai
jucam
noi copii multejocuri,
dar jocul de bază
care-l jucam
era jocul
cu bâtele
numit„Liba.”Acest
joc
se juca cu bâte
cu un diametru
între 10
și 15 milimetri
având o
lungime
între 1,2
și 1,5 metri,și
care aveau
la capăt
o umflătură(bociolie)
sau erau încovoiate.
Eu stăteam totdeauna
la acest
joc în
postura
diamant,
iar când
îmi venearândul
să dau cu bâta
mă ridicampuțin pe
vene.Bâta
era prinsă la mijloc
cu mâna
dreaptă
și dădeam
cuea
puternic
în pământ
și o lăsam
să meargă.
În acest fel prin văzduh
și prin
șerpuire, bâta mergea între10 și 15
metri.
Bâta mai trebuia
să lovească
o bâtă
țintă
care era pusă
în sens
transversal direcției bâteinoastre.
Jocul dura cam două
ore,
după care oboseam
și făceam
o pauză,
pentru
a ne odihni
și a mânca.
După aproximativ
două ore jucam
șeptic.
Și
așa prin joc trecea
ziua
pe neobservate.
Și
acum o întâmplare
pățită de mine
cu porcii.
Eram terminat clasa a-II-a și merg cu doi
purceii mai mari
în zona Văilor,
dar eram lângă pădurea
din Curturasa.
Ce mi-am pus Eu de mâncare
pentru toată ziua? Am luat o bucată mare
de slănină,
ceapă
vreo trei bucăți, usturoi
vreo două bucăți și sare,
toate acestea le înveleam într-un ziar
și le puneam într-o straiță
de băcuieț
de brânză.
La amiază făceam focul, frigeam
slăninași
ungeam
cele patru
felii
cu unsoare
după slănină. Două
felii
și jumate
din slănină,
ceapă
și usturoile
mâncam
atunci, iar cele două
felii
le mâncam la ujină(ora
4). Dar într-o zi ce pățesc
am pus straița
jos
împreună cu ceilalți
copii.
Eu findantrenat
în jocul
copiilor
nu am văzut
că ceilalțicopii
și-au luat straița
și a mea
a rămas
jos,
au venit porci
mei,
au rupt-o
și au luat toată mâncarea
mea.
La
un moment dat mă trezesc
și Eu
și încep
să caut
straița,
căutăm toți
copii
și la un moment dat
găsim
o bucățică
din ea.
Începând din luna iunie
mai mâncam frăguțe,
mure,
cireșe,
prune,
pere
iepurești,
mere remetenești,
etc, toate acestea creșteau
pe pășunea
satului.
Mai făceam focul
și frigeam ciuperci
și bureți
albi.
Când se făcea porumbul
și era de fript
mai furam
porumb,
furam mult de la unguri(când
eram în Piclău)
și îl frigeam.
3.
Eram văcar la 2 boi și un tuluc. Totdeauna
Mândraia avea viței și vițele,
viței ei primeau numele de Paicu(deci
era tulucul), iar vițele se numeau Zoreana.
Zoreana era vândută totdeauna, iar
Paicu era îngrășat pentru contract.
Erau trei situații cu boii: A. Boii erau
pășunați de mine până când merg
la munte. Mersul la munte se făcea în luna
iunie în prima săptămână. Nu se putea
merge mai repede la munte,
pentru că pe munții Josani-lor Muncei și Chiatra
Calului(așa se pronunță la noi) era zăpadă
până în mijlocul luni mai. Sunt munții
înalți peste 1400 de metri. B. Boii,
tulucul Paicu și Zorena dacă era
stearpă erau trimiși la munte.
Stăteau acolo până cam pe 15 sau 20 august, adică
până când veneafrig și cădea
zăpada. C. După data de 15 sau 20 august
Eu deveneampăstor la cei doi
boi, tulucul Paicu, Zoreana și
Mândraia. Pășunatul se făcea acum în Dealul
Vitici, Iazăr, Râtu Mori și
Dealurii; aici noi aveam în jur de 2 hectare
de pământ și puteam să le păstoresc mai
bine. Despre punctul „C” v-am
relatat despre Pățania cu boul Mișca în dealul
Vitici. Vedeți pozele cu Munți Josani-lor:
Muncei și Chiatra Calului.
Punctul
„A,”păstor la boii în
Părâncești. Plecam cu doi boi,
tuluculPaicu și Zoreana
câteodată și Mândraia. Plecarea se făcea
la ora 10 sau 10 și treizeci de
minute. Până în Părâncești erau vreo
2, 5 sau treikilometri.
Mergeam în mod continuu până
treceam de Văii unde este o pășune
și lăsam vacile și boii să pască
și așteptam și alți văcari să
vină. După aceia porneam spre Părâncești
mai mulți văcari, copii, fete,
neveste și oameni bătrâni. Se
întâmpla ca în zona șoselei din Dealul de Puten
să fie noroi aproape până la genunchi.
În acest caz noi copiimânam vacile
și boii, iar nevestele și fetele
mergeau pe dinăuntru, unde era uscat.
Aceste femei erau Tița Moani, Ruxandra
Hiribariului, FloareaPurili
erau femei frumoase și erau bune cu noi.
De multe ori erau spini care îmi
intrau în picioare(eram desculț). După ce
ajungeam în Părâncești ne
împărțeam în două cete, o parte
mergea pe vârfuldealului, iar o
parte mergea prin vale. Și la ora unu
ajungeam în „Câmpul Părânceștilor,”
vezi poza. Vacile și boii beau apă
și după aceia se puneau jos și
începeau să rumege. Când vitele mele beau apă
Eu fluieram o melodie care să le amplifice
pofta de a bea apă. Iar noi păstori
făceam focul și începeam să frigem slănină(clisă
la noi) și să ungem pâine. Totul se asemăna
ca la purcari, dar ca văcar avem o straiță
din piele groasă de bou, așa aveau toți văcari.
După acea mergeam să bem apă uni
beau apă din izvorul lui Mitru Hanciului, iar alții
luau apă din izvorul din Bolțănești(de la
Remeteni). După aceia ne mai jucam diferite jocuri
și numai că ne trezeam că timpul
trece, vacile și boii se
sculau și făceam cale întoarsă
prin pășunea Părânceștilor, spre seară
ajungeam la șoseaua cu noroi și o luam
spre casă. Ca să existe pășune în Părâncești
, pădure era tăiată jumătate în fiecare
an. Dar o dată cu venirea colectivizări ne
mai fiind boii, pădurea a crescutmare și azi pentru pășunat nu mai
este decât „Câmpul Părânceștilor.” Așa
mi-am petrecut Eu viața de păstor de la 8 sau 9 ani
în zona Părânceștilor. Deci zona Părânceștilor
e azi o pădure mare șifalnică, nimic nu se mai știe de
pășunatul de aici.
Pădurea Părâncești, Dealul de Puten, Valea Râtului, Groapa Râtului, Văiile, Câmpul din Părâncești, etc.
Câmpul din Părâncești, fântâna lui Mitru Hanciului, locul unde mâncam noi văcari, dealul de Puten, Valea Râtului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu