Vasile Ivașca. Jivatman, Samadhi și stare de Nirodhika ce sunt și deosebiri între aceste stări. Cultura cânepi și prelucrarea ei în Josani. Războiul de țesut. Despre satul Josani, Comuna Căbești, Județul Bihor. A treia lecție.
Mare Zeu Vasile, Vasile în postura Lotus.
Mare Zeu Vasile, Vasile împreună cu Tati Shiva, Bagavan Vishnu, Marele Zeu Ganesha. Și Marile Zeițe Mahalakshmi și Sarasvati.
Am
trecut într-o nouă lecție despre viața mea
în satul Josani
și întâmplările petrecute
și trăite de mine
în acea perioadă.
Ca să fim mai lămuriți în relatarea
acestor întâmplări Eu
nu vreau să ascund
nimic,
deci
dumneavoastră mă puteți
întreba
în perioada
cutare
ce ai
făcutconcret.A
doua problemă
ar fi „Cuvintele
Creștine Suflet
și Sine(eul
personal),”
dacă sunt
echivalente
sau identice
cu cuvintele
IndieneAtman
sau Jivatman?
A
treia problemă
ar fi mult
trâmbițata
stare de Samadhi
că ar fi cea mai
înaltă formă de eliberare yoghină.
Și în final stare de Nirodhika
cea mai înaltă
formă de eliberare
în cazul yoghinilormedii.
Toate acestea datorită faptului
că Eu am venit
din întrupareaIndiană
cu starea de Nirodhika
realizată.
Deci de la 7
la 14 ani
la Josani
Eu am avut starea
de Nirodhika realizată.
Să
mai lămuresc câte ceva despre starea de Nirodhika. În
tote cărțile de yoga Indiană starea de Samadhi
este cea mai înaltă stare de eliberareyoghină. Când am vorbit despre yoga
practicată de mine pe Dealul cu Vii de la
Josani v-am arătat ce este Yoga Regală(Raja)
cu cele opt ramuri ale sale. În acest caz
v-am spus că ultimele trei ramuri ale Yogi
Regale sunt Dharana, Dhyana
și Samadhi. În acestă yogă în
starea de Samadhi se obține unirea
contrariilor. În cazul yoghinilor care
practică Yoga Regală se obține unirea lui
Jivatman cu Paramatma, și nimic mai
mult. Aici Paramatma simbolizează Brahman
cu cele două forme ale sale: 1. Ca Shaguna
Brahman(cu gune) fiind aspectul personal al
creației și 2. Niriguna Brahman(fără
gune) fiind aspectul impersonal al creației.
Acestă cunoaștere a Ființei Supreme este
caracteristică celor 4 Vede și mai puțin
Zeului Krshna. Totuși Eu în Yoga
Noastră v-am dat altă cunoaștere despre
Ființa Supremă. Deci noi avem Ființa
Supremă pe Tati Shiva care este alcătuit
numai „Chit” și are două aspecte.
1. Aspectul Static care este chiar Tati Shiva
și se află totdeauna dincolo de mentalul
uman. Nu poate fi atins sau mișcat
nici de Mari zeii. 2. Aspectul Dinamic
care este Marea Zeiță Kundalini format tot din
„Chit.” Marea Zeiță Kundalini
poate fi mișcată de MariYoghini
și Ea atinge și purifică corpul yoghinilor
aleși de Tati Shiva și Ea.
Concluzie
la starea de samadhi din cele 4 Vede.Deci
avem douătipuri
de unire
în primul caz când Brahman
e Ființa
Supremăaici
avem
o unire
între contrarii.
Și acestă unire
poartă numele
de starea
de Samadhi.
Deci aici în ultima
fază
se unește JIVATMAN
cu BRAHMAN
și de aici rezultă
beatitudinea yoghină.
Concluzie
la starea de samadhi din Yoga Noastră.
În cel de al doilea
Samadhi
avem unirea dintre Marea
Zeiță Kundalini
și TatiShiva
în Sahasrara.
În acest caz la urcarea
Mari Zeițe Kundalini
pe canalul Sushumna
nadi
Ea se unește
pe rând cu Marii
Zeii:
Brahma,
Vishnu,
Rudra,
Isha,
Sada-Shiva,
Parama-Shiva
și în final
cu Tati
Shiva
în Sahasrara.
Deci
acestă stare
nu e echivalentă
cu cea a Brahmanilor
ci este evident
mult superioară.
Vă rog să vă uitați cum
a obținut
yoghinul RamaKrshna
acestă stare de Samadhi.
Pentru
a o deosebi de prima stare de samadhi
Eu
i-am dat un nume
nou românesc
și am numit-o starea de „BEAKUNVA.”
Confuzia
Indiană
unde apare
că toate stările
de eliberare
sunt identice.
Un exemplu
mai clar
să luăm mijloacele
de transport.
Să pornim de la trotinetă
care este un mijloc simplu
de transport.
După ea urmează bicicleta
care este superioară
trotinetei
în toate privințele.
După ea urmează automobilul
care este superiorbicicletei
în toate privințele.
După ea urmează avionul
care este superior
automobilul
în toate privințele.
După ea urmează navacosmicăcare
este superioravionulîn
toate privințele.
Toate
aceste mașini
au în comun
un fapt,
că sunt
mijloace de transport,
dar nu sunt
identice
nici dintr-un
punct de vedere.
Așa și stărileSamadhi,
Moksha,
Nirvana
au în comun
faptul
că sunt stări
de eliberare
la diferite
nivele,
dar ele nu sunt
identice.
Acei oameni care identifică
aceste stări sun speculanții
mentali
care nu pot experimenta
aceste stări.
Ce
spun Români despre Sine?
Ce
vom înțelege aici în
România
în Religia
Creștinăprin
„Atman?”
Atman
înseamnă
„Sine!”
În limba română
acest cuvânt
este un pronume
reflexiv.
Exemplu de folosire
a lui în limba română
„Sine.”
„Numai
pe sine nu se vede.”
„El
însuși se gândi în
„Sine.”
„Păstrează
totul pentru
„Sine”
însuși.”
Deci Sine
este formaaccentuată
de acuzativ,
persoana
3(deci
el)
pentru
toate
genurile
și numerele,
uneoriîntărit
prin „însuși.”
Deci
Eu-l
personal
al fiecărui
ființe
este Sinele.
Deci
„Sine”
reprezintă forma
concentrată
a mentaluluiuman
și nimic
mai mult.
Substantivat
Sine
avem: În sineamea
sau a
ta.
Deci
Eu
vă spun să nu foloșiți pe sine
în loc de Atman.
Ce
spun Vedele despre Atman.Acest
cuvânt se traduce în românește
cu cuvântul „Sine.”Eu
voi lua înțelesul lui Atman
din cele patru Vede.
Atman este sinele lăuntric,
principiul de energie
ce a dat omului naturasa esențială.
În Vede Atman
esteconsiderat ca etern ;
nu este distrus
când sinele e distrus;
nu
se nașe și nu moare.
Iată ce spune ZeulKrshna
pe câmpul de bătălie
de la Kurukshetra discipolului său Arjuna:
Nu
a fost nicicând un timp în care Eu să nu
fii existat,
nici tu
și nicivreunul
din acești regi;
și nici nu va înceta vreodată în viitor
ca vreunul
din noi
să nu existe,
etc.Deci
Vedele cât și Zeul Krshna
arată aici eternitate lui Atman.
Deci Atman nu este echivalentul Sinelui
din limba română.
Ce
vom înțelege noi yoghini despre Atman?
Dacă vom vorbi
despre Yoga
Regală vom
spune ce spun Vedele
și Zeul
Krshna. Și
vom spune totdeauna că Atman
este etern,indivizibil
și nu
suferă o transformareîn
manifestare.
Nu vom spune niciodată că Atman
poate fi tradus
cu cuvântul românesc
Sine. Acest
cuvânt Sine
îmi definește
mai mult Ego-ul
și nici de cum
eternitatea.
Totdeauna Atman
nu îl vom traduce
în românește
îl vom lăsa
neschimbat.
Sediul lui Atman
este în Lotusul
cu8
petale,
Lotusul
inimi. Voi
continua lecția viitoare.
Președintele Richard Nixon un Mare Prieten al poporului Român.
Regina Elisabeta a-II-a Marii Britanii un Prieten Scump și drag al poporului Român. Noi în Yoga Noastră îi vom spune Verșeană sau Mătușă.
Prelucrare
cartofului și cânepi la Josani în
perioada 1955 și 1962.
Cultura
cartofului era o mare preocupare în satul
Josani. Era mâncarea de bază a
bihorenilor. Locul unde erau cartofi se numea
hiribiște, hiribe se sune în grai
Bihorean la cartofi. Înainte de 1957 gândacul de
colorado nu era cunoscut la noi și era bine.
Recolta noastră era între 200 și 400 de
kilograme. Iar când au fost cotele trebuia să culegi 400
de kilograme. 150 de kilograme era cota.
Iernile când Eu eram la Josani erau foarte
friguroase și pentru a nu îngheța cartofi
erau îngropați în pământ. Se
făcea o groapă în pământ pe un tern mai
ridicat, se căptușea cu paie și erau
puși cartofii se mai punea în groapă ludăi
sau morcovi sau varză. După aceia se
puneau paie și se astupa cu pământcartofi. Se făcea un șanț în jurul gropii
să nu intre apa la ei, după aceia deasupra
lor se punea coceni de porumb(tulei) să nu
intre apa și să nu bată vântul și
frigul pe ei. Primăvara când îi scoteam erau
ca și toamna când i-am pus. Totuși era o
anumită cantitate de cartofi pentru consum
în lunile de iarnă care era păstrată la
adăpost în cotețe unde nu aveamporci. Pe acești cartofi iarna îi
acopeream cu diferite haine vechi, dar
ei tot erau degerați primăvara Eu și cu Tata
începeam sortarea lor.
Cultivarea
și prelucrarea cânepei.
Tote
obiectele țăranului bihorean
se făceau din cânepă.
Cânepa
și lâna
erau principalele produsemanufacturiere
la confecționarea:cămășilor,
izmenelor,
cearceafurilor,
sacilor pentru
grâu
și făină,
prosoapelor,
etc.
Zona unde puneam cânepă era lângă Miculaia
Poci,
iar prelucrarea terenului
se găsea în două
situații: 1. Dacă se semăna porumb
se ara tot hatul;
2. Dacă era grâu
semănat toamna,
îl săpam Eu
și tata
cu arșeul(hârlețul).Lungimea
terenului era cam 20 de metri,
la care se mai adăuga
un strat de ceapă,
unul de roșii,
unul cu macii,
unul cu castraveții,
câteva
rânduri cu cartofi,
și în final se mai punea
un strat cu ludăii.
Totă această zonă
era bine gunoia-tăși
puternic afânată,
de la distanță
se vedea pământul
mai negru
și mai fin.
Așteptam culesul cânepii,
când Eu eram mic
pe bunica Ivașca Maria,
la cânepă
o ajuta nepoata eiacum
căsătorită în Căbești.
Verșana era nepoata bunici
din Remetea.
Deci verșana
avea un frate
care lucra la București
și acesta avea o fată.
Iar această își petrecea
vacanța la verșana în Căbești.
În acest caz un băiat
de-a lui Hânganu
lucra la București
și el s-a căsătorit
cu nepoata verșenei.
Și la culesul cânepi alături
de noi mai participa verșana
și nepoata ei.
După moarteabunici,
Verșana a mai venit
la culesul cânepii,
până a venitcolectivizarea pământului
în satul Josani
și noi nu am mai semănatcânepă.
Colectivizarea în Josani
a venit
în martie 1962,
iar Eu am plecat
la Arad
la sfârșitul luni iulie 1962.
După ce cânepa
era culesă
și făcută snopi
era dusă la topitorie.
În sat aveam o topitorie
pe un teren
a Hiribariului
care era alimentat
cu apă
din Ierugă(pârâu
la partea de nord a Josani-lor). Dacă nu era loc
la topitorie
duceam cânepa
la ValeaRoșiei.
Aici cânepa
era pusă într-o zonă
retrasă
a apei, după
aceia o ancoram
de albia râului.
Vara ploua mult
și Valea Roșiei
era mare
și dacă nu
oancorai
de fundul apei,
cânepa era dusă de apă.După
ce cânepa
era topită(adică
se desfăcea fuiorul
de tulpină)
era spălată
de 2 sau trei
ori
și pusă la uscat
acasă.
Prelucrarea
cânepei.
După uscarea cânepei
urma melițatul cânepei.
În
acest caz se obținea un fuior
cu multe impurități.
Lungime fuiorul
era egală cu înălțimea
cânepi.
Iar
după melițat
urma pieptănatul
cânepei.
Prin
pieptănat
erau
îndepărtate
tulpinile rămase,
firele scurte
și încâlcite.
În final se obținea
fuiorul moale,
lung
și fibros.
Fuioarele erau depozitate
într-o cămară
pe o rudă
și așteptau
acolo până le venea rândul la tors.
Maica mea
și bunica
torceau
în fiecare
seară,
dar nu terminau
și după ce porumbul
din șură
era
desfăcat începeause
făcea habără
la tors
cânepă
și lână.
Habăra
și claca
se deosebesc
la Josani
prin faptul că claca se face cu
vioară(higigiș),
iar habăra fără vioară. Habăra la
tors cânepă și lână în satul Josani.
Și maica mea
făcea clacă la tors
cânepă
și lână.
În acest fel erau înviate
femei
și fete
cu care noi aveam relații
bune.
La habărămai
participau feciori
satului
care vorbeauși
se sărutaucu
iubitele,
în
scopul
de aș întemeia
o familie.
La
clacă se cânta,
se spuneau
ghicitori
sau strigături
și se depănau
toate întâmplările
petrecute în
sat.
La loc de cinste
erau bârfele
din sat,
cine
cu cine
se mai iubește
și alte întâmplări
trăite
ale satului.
Ca
mâncare
era pâine,
cozonac,
iar băutură
era vin
și țuică.
În acele timpuri nu era sucuri,
nu se știa de ele la Josani.Și
astfel mamatermina
și ea de tors.
Mare Zeu Vasile, Vasile executând Pranayama.
Mare Zeu Vasile, Vasile în postura Lotus.
Prelucrarea
cânepi și a lânii în satul Josani din moși
strămoși, până în anul 1962. An care corespunde cu
colectivizarea pământului și plecarea mea la Arad.
Obținerea
firului de bătătură.
Urzitul
pânzei.
Făcutul
pânzei
era o muncă grea,
anevoioasă
și cerea mult
efort fizic.
Dacă făceai pânzăînvelită
de calitate superioară,
trebuia să ai bumbac.
La noi la bumbac
se zicea misir.
Cum se obținea
misirul
în perioada 1960?
Iar
acest misir
se obținea foarte greu,
multă lume făceapânză învelită.
Acest misir
dacă era colorat
i-se zicea fitău,
vedeți portul bihorean
și mai toate țesăturile
sun făcute cu fitău roșu,
viu colorat.
Noi aveam pe unchiulVasile
și mătușa Vetuța
la Arad
și ei cumpărau duzini
de ciorapi
de bumbac albi.
Eu
și tata seara
începeam desfăcutul
acestor ciorapiși
totul se termina
în ghem.
Mai era bumbac
pe girebie
și acesta cu ajutorul depenelelor(vârtelniță)
era transformat
în ghemuri.
După ce totul era transformat
în ghemuri
începea urzitul
firelor.Urzitul
se făcea cu ajutorul urzoi.
Urzoi
era compus
din două cadre dreptunghiulare,
făcute din lemnde
secțiune dreptunghiulară,
care se montau fix
pe un ax vertical.Urzoi
la partea
inferioară
aveau un dispozitiv
unde
se legau(se
fixau) firele.
Urzoi se învârteau
și firele
mergeau
în spirală
până la un anumit punct,
acolo era un ax
cu
un diametru de
20 milimetri
și firele
se întorceau
după el
și mișcarea
mergea spiral
până jos.
Când se termina urzeala
se lua jos
și era dusă
la războiul de țesut.
Fiecare
Țesătură avea programul său la urzoi. Urzeala
se definește
ca fiind ansamblu
firelor textile(cânepă)
paralele
montate
în războiul
de țesut,
printre care se trece
firul de bătătură,
pentru a obține țesătura
dorită.
Războiul
de țesut și făcutul pânzei.Prima
operație
este montareaurzeli
pe războiul de țesut.
La acestă operație participă trei oamenitata,mama
și Eu.
Partea care a
fost sus la urzoi
și sa rotit
după ax
se pune pe sulul
din spate la război.
Sulul din
spate
avea în fața
sa un micax
pe care se introducea
urzeala.
Acest ax era
legat
de sulul din
spate
cu două sfori
groase
la capete.
Acest ax suplimentar
era necesar pentru că urzeala
s-ar fi rotit
pe sulul din spate.
Se
mai lega
cu o sfoară
strâns urzeala în spate.
Majoritate
urzeli se află
la sulul din față
aici era mama.
A doua
operației,
începutul de adunare
a urzeli
pe sulul
din spate.
Astfeltata învârtea
de sulul
din spate
cu ajutorul unei manivele,
iar mama ținea
strâns
de urzeala
din față
cu ajutorul
sulului
din față,
peste care era rotită.
Eu
introduceam vergi
între rândurile urzeli pentru a nu se lipi
și încâlci.
Iar când tata
era obosit
mai roteam
și Eu la sulu
din spate.
Toată
această operație de înfășurare
a urzeli pe sulul
din spate
se făcea cu o puternică întindere(o
tensiune
în fire) și perpendicular
pe cele două suluri.
După ce urzeala
era înfășurată
pe sulul din spate.
Sulul din spate
era blocat
după aceia
cu ajutorul
unei bare introdusă
în locul manivelei
și fixată la celălalt capăt
cu ajutorul unei sfori.
Neveditul
prin ițe și introducerea prin spată.
Da
mama mea
nu a avut fete
și a trebuit Eu
s-o ajut
la multe munci
necesare funcționărirăzboiului
de țesut.
Un a din aceste munci era neveditul
prin ițe
și spată.
Acest
fapt se făcea la o pânză simplă
când aveam numai
două ițe.
Mama era în fața ițelor,
iar Eu în spate
pe un scaun mic.
Ce
sunt ițele?
Sunt formate din două bare,
una este superioară,
iar cealaltă inferioară.
Legătura
între cele
două bare
se face cu două
sfori de lână.
Una fixată
pe bara superioară,
iar cealaltă
pe bara inferioară.
Sfoara
superioară
era fixată
pe bara
superioară
cobora până la mijlocul
iței
trecea pe sub
sfoara inferioară
și apoi era fixată
la bara
superioară.
La fel era și cu sfoara
inferioară,
dar aceasta era fixată
la bara
inferioară.
Toată acestă montură
forma un ochi de iță.
O iță
ava o înălțime
maximă
de 120
milimetri,
iar lungime în jur de 750
milimetri.
La o țesăturăsimplă
se foloseau2 ițe.
Spata
este formată tot
din două bare
între care sunt plasate
lamelele,
o lamelăm
are grosimeade 1
milimetru,
iar distanța
între
lamele
e de tot 1
milimetru.
Spata
era de lungime
ițelor,
iar înălțime
ei era maxim 80
milimetri.
Era făcută dintr-un lemn
tare
în fabrică.
Neveditulse
făcea prin
trecerea firului de urzeală
prin ochiuliței
din spate,
iar prin ița
din față firul
trecea printre
două ochiuri
și după aceia era
trecut prin spată.
Următorul
fir era trecut
în ița
din spate printre
ochiuri,
iar prin
ița
din fată
prin ochi
iței.
Se continua neveditul
până ce toate firele
erau introdu-se în ițe.
Așa cum v-am spus introducerea
se făcea alternativ.
Antrenarea
pe verticală
se făcea cu ajutorul lipdăului.
Ițele
erau
legate la partea superioarăcu
o sfoară,
iar această legătură
era trecută
pesteo
bară.
În
partea
de sus
a cadruluisuperior
a războiului
erau practicate
mai multe
găuri,
iar
pentru a fixaițele
și bârla
la poziții fixe
se introduceau
niște opritori.
La partea inferioară
pentru antrenare
ițele
erau legate
cu o sfoară
de lipidău.
La
noi lipidă-ul
avea
o articulație
în spate,
după aceia
urma legătura
la
ițe
și urma
partea
unde apăsai
cu piciorul.
Totdeauna o iță
era sus
și unajos.
Bârla
și sulul din față.Bârla
era confecționată
din două părți
de lemn
de esență tare
și greu.
Avem partea inferioară a bârleiconfecționată
din lemn masiv,
iar la margine avem două leațurifixate de bârla inferioară.
Leațurile
mergeau până sus și
erau fixate de
o bară
care se sprijinea
de grinda
superioară
a războiului.
Fixarea la
punct fix se
făcea cu doi
opritori introduși
în găuri.
Bârla
superioarăera
din lemn masiv
de formă specială
și glisa pe cele două leațuri.
Între bârla inferioarăși
superioară
se fixa spata,
iar spata era menținută fix
de greutatea bârlei superioare.
Așa cum v-am spus la partea superioară
bârla
avea mișcarea fixată
de cei doi opritori,
iar în partea inferioară bârla
se putea deplasaînainte
și înapoi
în lungul țesături.
Sulul
din față(sau
axul din față).
Era rotund confecționat
din lemn masiv
de esență tare.
Este
de formă rotundă
cu un diametru
de 80 milimetri,
la capătul
din stânga
are formă pătrată
cu latura de 100 milimetri.
În acest cap
sunt practicate 4 găuri,
în aceste găuri se introducea
o piesă
de formăspecială
numit încordător.
Încordătorul
este format din
lemn
de esențătare,
la partea din față
are o formă
cilindrică
care se introduce
la gaura
din capul pătrat
al axului.
Cum se face încordarea pânzei?
Se scoate încordătorul
și se introduce
în următoarea
gaură din față,
se rotește
cu putere de încordător
spre spateși
se introduce opritorul.
Pe partea laterală a tălpi războiului este fixată
o placă cu găuri
și aici
se introduce știftul opritorului.
La unele războaie există
o sfoarăcu
care se fixează placa cu
găuri.
Mare Zeu Vasile, Vasile executând Sutra Neti.
Mare Zeu Vasile, Vasile în starea de BEAKUNVA.
Diferite
scule și dispozitive necesare operații pregătitoare
țesutului.
Suveica
este făcută din lemn
de esență tare
și în ea
se montează țeava
cu bătătura.
Suveica are rolul
de a introduce bătătura
printre cele două
părți ale firelor
de urzeală.
Socala
se folosește la făcutul
țevilor
din bătătură.
Este un
dispozitiv confecționată
din lemn
de fag.
Este compusă dintr-o cutie
dreptunghiulară
care formează
postamentulsocalei.
La
partea superioară
a socalei
se găsește
un ax
de lemn
fixat în două articulații.
Pe acest ax
în partea din față
a socalei se fixeazățeava
pentru bătătură.
Între cele două
articulații
la partea
din spate
se află roata
volantă.
Rolul acestei roți
volante
este să asigure
un momentcinetic
constant.
Momentul
cinetic(engleză,
"angular
momentum")
denumit și momentul
impulsului,
respectiv
impulsul
unghiularal
unui corp
în rotațieeste
o mărime
fizicăcare
exprimă
cantitativ
cât de mult va continua
acel corp
să se rotească
în absența
aplicării
unui cupluexterior.Deci
momentul cinetic J=rxmv,
deci momentul
cinetic
este direct proporțional
cu raza
înmulțită
cu cantitatea
de mișcare mv.
Deci la socală
trebuie
să avem roată
mare
și grea.
Țevile
pentru bătătură
erau făcute din șoc.
Socul
este un lemn
ușor
și se găurește
ușor.
Deci suveica,
țeava
și bătătura
trebuia
să fie un ansamblu
ușor,
să nu te doară
mâna
când lucrezi
cu el,
pentru că obosești
repede.
Țesutul
propriu zis.Urma
operația pregătitoare
și anume fixarea capătului urzeli
de bara sulului
din față,
deci urzeala
era trecută
după bară
și se
făcea un nod dublu după bară.
După
aceia se lăsa aproximativ 100
de milimetri
și cu două
sfori la capete bara sulului
se lega
de sulul
din față.A doua
fază
era întinderea urzeli,
se făcea
din bara
din spate
și încordător.
Țesătura care rezulta
trebuia
să fie strânsă,
presată
și netedă.
Apăsai
pe lipidău
și introduceai
suveica cu
bătătura
și dădeai
presat
cu bârla.
La început se putea
pune
un material
special
pentru bătătură.
Și așa continua
țesutulapăsai pe
lipidăualternativ
și introduceai suveica cu bătătura.
Era dată când se rupeau firele urzeli
și în acest caz se făcea un sos
cu tărâțe
cu apă fiertă.
Cu acest sos Euungeam firele
și puneam sub
fire,
cam la jumate de
metru,
jar din sobă
pe o lopată.
În acest caz
firele începeau
să se usuce
și Eu luam
o perie
de lânăși
îndepărtam
surplusul
de sos.
Când țesătura ajungea aproape
de bârleși
nu se mai putea țese,
nu se mai putea da cu bârla,
urma slobozitul urzeli.
La slobozit mama
era în față,
iar Eu eram în spate.
Eu scoteam bara
care bloca sulul
din spate
și roteam sulul
cu o gaură
sau două
cum cerea mama
și după aceia introduceam bara
și o legam sus
la grindă.
În timpul acestei operații cădeauuna
sau două vărgi.
Mamaacționa în față
și scotea încordătorul.
După aceia strângea pânza
pe sulul din spate
și introducea încordătorul
în noua gaură.
Pentru întinderea suplimentară
a pânzei
se introducea placa cu găuri
în corpulîncordătorul,
se rotea de încordător
în josși
cu ajutorul opritorului
se bloca noua poziție.
Și după aceia operațiile
se repetau
până la terminarea pânzei.
Tipuri
de țesături care le făcea mama. Pânza pentru
saci se făcea numai din cânepă. Pânza
învelită aveam urzeala din fire de cânepă
de cea mai bună calitate și bătătura din
misir(bumbac). Pânza fină numai din misir.
Pe lângă saci, cămăși,
șterguri(prosoape), lipideauă
(cearceafuri), poale(rochii), fețe de mese,
etc se mai făceau covoarețărănești,
pocurțuri(învelitori de paturi), etc. Se mai
făceau buici din postav(lână), era
un fel de palton din postav. Și eu am avut buică
până la 14 ani când am venit la
Arad, dar buica mea era până la genunchi.
Se mai obișnuia ca oameni bătrâni
să mai poarte sumane. Bătrâni mai
purtau încă gaci, dar cu timpul au
fost înlocuite cu pantaloni. Și Eu amșterguri, față de masă, învelitori
de pat și altele făcute de mama în acele
timpuri, deci înainte de 1962 care le
păstrez și veți primi poză cu ele.
De la bunica Ivașca Maria mai păstrez un țol
care acum îl pun pe pat sub o
pătură și un cearceaf. Totă pânza
după ce era albită se făcea sul
și se păstra în „lada
de zestre.” Aici tot timpul trebuia
s-o aerisești și să pui otravă
pentru molii. Din trei pânze se făcea
o față de masă, din trei pânze se
făcea țolu, lipideul,
etc. O întâmplare cu pânza făcută de mine. Aveam 5 ani
și venea ploaia, deci ploua puțin și
bunicul strângehainele să nu le
plouă. Hai să strâng și Eu
pânza și la un moment dat o scap pe
jos în noroi. Mama avenit foarte
supărată, noroiu nu a mai putut
fi scos din pânză în totalitate,
munca ei Eu o risipisem în câteva
minute.
Concluzii:
după 1962 cânepa nu a mai fost cultivată la
Josani. Totuși la colectiv se semăna
mult in, iar la Josani inul crește la 2
metri înălțime. Și mama primea în și
îl prelucra după modelul cânepi. Atât timp cât
a fost colectiv în Josani acest meșteșug
țărănesc s-a mai păstrat. În perioada
1962 și 1980 mama era angajată, cu lucru
la domiciliu la țesături populare la
cooperativa „Artex” din Oradea.
Timpul a trecut și după 1989 acest
meșteșug bihorean a fost dat uitări.
Se aduceau haine și cearceafuri second hend din
vestul Europei. După un timp războiul și
toate obiectele ajutătoare lui au fost tăiate și
date pe foc. Și astfel se încheie perioada
strămoșească a poporului Român. Ca o
concluziegenerală, pot afirma
că anul 1962 începe declinul acestui meșteșugmilenar al poporului român, dar el
totuși se menține prin cooperativelemeșteșugărești ca obiecte artizanale.
Dar începând cu anul 1989 începe distrugerea
lui și eliminarea lui din viața românul
de produseleoccidentale second hend.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu